SUPERLEAGUE, ΕΛΛΑΔΑ, ΚΟΣΜΟΣ

Πρόεδρος inDigital: “1 εκ. την πενταετία το κόστος της γραμμής οφσάιντ”

Απαντήσεις σε όλα τα ζητήματα τα οποία αφορούν της είσοδο του VAR στο ελληνικό πρωτάθλημα αλλά και τη χρήση του μέχρι τώρα, έδωσε ο Κώστας Ρούπτσος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της inDigital AE – εταιρείας υπεύθυνης για το Video Assistant Referee, σε συνέντευξή του στον ΣΠΟΡ FM 94,6. 

Ο επικεφαλής της inDigital ΑΕ έκανε γνωστό ότι το κόστος της χρήσης της γραμμής οφσάιντ ανέρχεται στο ένα εκατομμύριο ευρώ για τα πέντε χρόνια χρήσης, ενώ υπογράμμισε ότι στο θέμα που προέκυψε στο παιχνίδι του Καραϊσκάκη ανάμεσα στον Ολυμπιακό με τον Αστέρα Τρίπολης ο διαιτητής δεν είχε διαθέσιμη την κατάλληλη λήψη από τις super slow κάμερες.

Εξήγησε ότι αυτές οι super slow κάμερες δεν είχαν τοποθετηθεί λόγω έλλειψης διαθέσιμου χρόνου, με αποτέλεσμα το παιχνίδι να καλύπτεται από τις δέκα κάμερες βάσει του σχετικού πρωτοκόλλου.

«Λόγω μιας λάνθασμένης συνεννόησης εμείς μπήκαμε καθυστερημένα στο γήπεδο. Και για μια δουλειά που συνήθως κρατάει τρεις ώρες για να τοποθετήσουμε και να συνδέσουμε όλες τις κάμερες, είχαμε διαθέσιμη μιάμιση ώρα. Στη μιάμισή ώρα αυτή είχαμε συνδέσει τις μισές κάμερες, τις 10 κάμερες και όχι τις δύο super slow. Με βάση το πρωτόκολλο έτρεξε η διαδικασία με τις 10 κάμερες που ήταν διαθέσιμες». 

Για το αρχικό πακέτο που είχαν συμφωνήσει με την Πολιτεία για το VAR: «Υπήρχε μια συνολική δράση, για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ελληνικού ποδοσφαίρου. Στο πλαίσιο αυτό υπήρχε μια σειρά από πράγματα. Το ένα από αυτά είναι οι υπηρεσίες AVR για πέντε χρόνια. Υπήρχε ένα μεγάλο πακέτο προς την Ελληνική ομοσπονδία που δεν έχουν ενδιαφερθεί και πολύ και αφορά , για παράδειγμα, το κομμάτι της έκδοσης δελτίων όλων των αθλητών σε πανελλήνια βάση -αφορά και αθλητές ερασιτεχνικών πρωταθλημάτων. Σύμφωνα με την οδηγία της FIFA τα δελτία των αθλητών θα εκδίδονται με διαφορετικό τρόπο. Αυτό το σύστημα υλοποιούμε για να παραδώσουμε στην ΕΠΟ. Υπάρχει ένα άλλο σύστημα για το scouting των αθλητών, θα γίνεται ψηφιακά και πολλά ακόμα πράγματα που θέλουν πολύ χρόνο να αναλυθούν».

Για τη συμφωνία για τοποθέτησης οπτικών ινών στα γήπεδα και την απουσία γραμμής οφσάιντ και το goal line technology: «Η Cosmote ανέλαβε το κομμάτι των υποδομών, στα ελληνικά γήπεδα, που είναι επιπρόσθετο κόστος. Έγινε μια δεύτερη διαγωνιστική διαδικασία, που ήταν ανάγκη να γίνει. Σε αναγνωρισμένα πρωταθλήματα δεν θα χρειαζόταν, γιατί ήδη θα υπήρχε. Δεν θα συζητούσαμε στην Αγγλία αν υπάρχει ίντερνετ σε ένα γήπεδο. Εδώ δεν υπήρχαν οι υποδομές σε κάποια γήπεδα, οπότε χρειάστηκε ένα μπάτζετ για να καλυφτεί αυτή η υποδομή».

Για το ποιος κάνει την παραγωγή της εικόνας που βλέπουν στο VAR: «Οι εικόνες είναι τα feed που έρχονται από τον τηλεοπτικό πάροχο διεθνώς. Οι εταιρίες παραγωγής που μεταδίδουν τους αγώνες έχουν τα σήματα, τοποθετούν τις κάμερες κι εμείς παίρνουμε το σήμα των εταιριών παραγωγής που διεκπεραιώνουν τον αγώνα για τον τηλεοπτικό πάροχο. Οι κάμερες συνδέονται απευθείας στο σύστημα του VAR και από αυτές οι διαιτητές παίρνουν τις σχετικές αποφάσεις».

Για το αν οι διαιτητές έχουν τη δυνατότητα να δουν όλες τις λήψεις: «Η NOVA, που έχει ένα μέρος των αγώνων, έχει τις δικές τις εταιρίες παραγωγής και έχει πάρει και την παραγωγή των αγώνων της ΕΡΤ και υπάρχει και η εταιρία του ΠΑΟΚ TV. Εμείς συνεργαζόμαστε απευθείας με τα συνεργεία αυτά στα γήπεδα. Όλες οι κάμερες των εταιριών παραγωγής κουμπώνουν στους αποκωδικοποιητές του VAR. Σύμφωνα με το πρωτόκολλο, το VAR πρέπει να παίρνει απευθείας το σήμα από τις κάμερες και όχι μέσω κάποιου παρόχου. 

Θέλω να κάνω μια διευκρίνιση σχετικά με τη NOVA. Έχει εκφράσει τη δυσαρέσκειά της επίσημα για κάποια πράγματα, εμείς εστιάζουμε το πρόβλημα σε δύο περιπτώσεις. Το ένα αφορά δημοσιεύματα που έχουν γραφτεί ότι αλλοιώνεται το σήμα που παίρνει το VAR. Εμείς παίρνουμε το σήμα απευθίας, όπως ορίζει το πρωτόκολλο, συνεπώς δεν υπάρχει θέμα ενδιάμεσης τροποποίησης ή αλλοίωσης. Ένα δεύτερο θέμα, είχε ξεκινήσει από το «Γ. Καραϊσκάκης» στην πρώτη αγωνιστική. Πάλι είχαν γραφτεί διάφορα για τη NOVA, ότι δεν είχε δώσει το σήμα από τις super slow κάμερες. Το έχουμε διαψεύσει στις συζητήσεις που είχαμε με τους αρμόδιους φορείς».

Για το αν ήταν ανθρώπινο λάθος: «Φυσικά. Είναι κάτι που έχουμε ξεκαθαρίσει. Στο Καραϊσκάκης την πρώτη αγωνιστική υπήρξε μια λάθος συνεννόηση, που οδήγησε στο να μπούμε καθυστερημένα στο γήπεδο, λόγω σχετικών αδειών. Μια εργασία εγκατάστασης πριν το παιχνίδι διάρκειας τριών ωρών έπρεπε να γίνει σε μιάμιση ώρα. Ήταν πρώτη αγωνιστική, ήταν η πρώτη φορά που πας σε πραγματικό χρόνο. Είναι διαφορετικοί οι χρόνοι στο τεστ ιβέντ. Είχαμε στη διάθεσή μας δέκα κανονικές κάμερες και δύο super slow, που είναι δύο βαριές κάμερες και ισοδυναμούν με έξι κάμερες. Είχαμε τον μισό χρόνο στη διάθεσή μας. Συνδέθηκαν οι δέκα κάμερες και λειτουργούσαν κανονικά. Γνωρίζαμε ότι δεν ήταν διαθέσιμες στο κύκλωμα του VAR από την αρχή του αγώνα. Δεν ήταν ότι δεν τις διέθεσε η NOVA, αλλά δεν είχε γίνει η σύνδεση. Έτυχε αυτή η περίπτωση. Με βάση το πρωτόκολλο, έτρεξε η διαδικασία με τις δέκα διαθέσιμες κάμερες. Η συγκεκριμένη φάση, από τις super slow κάμερες ήταν τέτοια η γωνία, που φαινόταν με συγκεκριμένο τρόπο. Ο διαιτητής VAR έτρεξε τη διαδικασία με τις δέκα κάμερες που είχε στη διάθεσή του. Η υποχρέωσή του είναι να σερβίρει στον διαιτητή το πλάνο που θεωρεί καταλληλότερο και αυτό που τον βοήθησε να πάρει την απόφασή. Δεν είχε αυτές τις δύο κάμερες στη διάθεσή του και έγινε αυτό που έγινε».

Για τα δημοσιεύματα για το πρόβλημα ενδοεπικοινωνίας: «Έγινε μια μελέτη από εμάς, όπως είναι υποχρέωσή μας όταν υπάρχει ένα τεχνικό πρόβλημα. Ήταν σύνθετη περίπτωση. Δεν ήταν κάτι συνεχές,. Κατά τη διάρκεια των αγώνων σε ορισμένα σημεία παρουσιάζονταν επιπλοκές. Δεν υπήρχαν διακοπές σε μεγάλα κομμάτια. Υπήρχαν κάποια κομμάτια παιχνιδιών που υπήρχε αλλοίωση επικοινωνίας και μετά από λίγο έπαιζε. Προσπαθήσαμε να δούμε τι συμβαίνει, ελέγξαμε τα κυκλώματά μας. Την τελευταία αγωνιστική δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα. Εντοπίστηκε το πρόβλημα. Συμβαίνει γιατί το φάσμα του εξοπλισμού των διαιτητών είναι κοντά στο φάσμα των κεραιών κινητής τηλεφωνίας και υπάρχει επηρεασμός του σήματος όταν φορτώνεται το δίκτυο στο γήπεδο. Έχει ήδη λυθεί το πρόβλημα αυτό. Το πρόβλημα έχει εντοπιστεί, έχουμε προτείνει να γίνει για να μας παραχωρηθεί η συχνότητα. Το ελεύθερο δίκτυο λειτουργία της ΕΕ έχει επιπλοκές και θα πρέπει να γίνει συνεννόηση για να έχουν τη σχετική άδεια οι συχνότητες που χρησιμοποιούνται».

Για το κόστος της γραμμής οφσάιντ: «Είναι ένα λεπτό ζήτημα. Δεν ισχύουν όσα γράφτηκαν για 3-4 εκατ. Ακούστηκαν, μάλιστα, σε μια περίοδο που δεν είχαμε κοστολογήσει ακόμα την υπηρεσία. Όλα όσα έχουν γραφτεί και ειπωθεί για τα οικονομικά μεγέθη, είναι μεγάλο ζήτημα για εμάς. Έχουμε κάνει την επιλογή να μη μιλάμε για να αφοσιωθούμε στο να βγει σωστά το έργο, αλλά υπάρχει ένας παραλογισμός. Σε βάθος πενταετίας φτάνει το 1 εκατ».

Για το ποιος πληρώνει το κόστος: «Συνολικά πληρώνεται από το κράτος. Δεν έχει φτάσει κάποια επίσημη προσφορά από εμάς στο υπουργείο. Έγινε μια παρουσίαση στην ομοσπονδία, αλλά δεν έχει γίνει κάποια επίσημη διαδικασία και δεν είναι ακόμα ενήμερος επίσημα ο υπουργός. Το VAR είναι έργο που έχει την γενικότερη πολιτική στήριξη. Ο πρωθυπουργός το είχε στηρίξει και ως αντιπολίτευση. Και ο κ. Αυγενάκης ήταν πολύ θετικός και στις δηλώσεις του και στις συναντήσεις που έγιναν. Είναι έργο που έχει τη γενικότερη αποδοχή. Το αρμόδιο υπουργείο μας έχει δώσει συγχαρητήρια. Είναι Ξεπεράσαμε κατά πολύ το χρονοδιάγραμμα και παραδόθηκε πολύ πιο γρήγορα το έργο από ό,τι υπαγόρευαν οι συμβατικές μας υποχρεώσεις».

Για το πόσο διάστημα χρειάζεται η γραμμή του οφσάιντ: «Αυτή τη στιγμή μιλάμε για το προϊόν που υποδεικνύει η FIFA. Ό,τι τοποθετούμε πρέπει να έχει την αξιολόγηση και έγκριση της FIFA. Σε όλα τα στάδια γίνονται έλεγχοι από σχετικά επιτελεία. Δεν μπορώ να απαντήσω για το χρονικό διάστημα γιατί έχει να κάνει με την προμήθεια του έργου. Οι δημόσιες συμβάσεις και ο σχετικός κανονισμός των προμηθειών είναι δύσκολο κεφάλαιο. Είναι κάτι που θέλει το χρόνο του. Εμείς έχουμε δηλώσει πως χρειάζεται ένας μήνας μέχρι την προμήθεια, την εγκατάσταση και την εκπαίδευση των χειριστών και των διαιτητών».
Για το goal line technology: «Οι τιμές του είναι υψηλές. Χρησιμοποιείται σε ελάχιστες χώρες. Οτιδήποτε μας παραγγελθεί μπορούμε να το διαθέσουμε. Είναι κάτι που πρέπει να αξιολογήσει η ομοσπονδία και οι ομάδε
ς».

Για τις καταγραφές των ενδοεπικοινωνιών: «Με βάση τη σύμβαση και τις οδηγίες της προκήρυξης, έχουμε παραδώσει από το τέλος Σεπτεμβρίου ένα αποθετήριο αγώνων που έχει τοποθετηθεί στο gcloud που είναι της Κοινωνίας της Πληροφορίας, μιας ΑΕ του δημοσίου που ανήκει στο υπουργείο ψηφιακής πολιτικής και κάθε Δευτέρα μεταφέρονται όλα τα δεδομένα από όλες τις κάμερες, τις ενδοεπικοινωνίας, τα πάντα είναι καταγεγραμμένα εκεί. Στα πλαίσια του έργου, ως υποχρεούμαστε, έχουμε παραδώσει τις καταγραφές, υπάρχει το αποθετήριο που δίνεται εξουσιοδοτημένη πρόσβαση σε όλο το υλικό και έχουμε παραδώσει και ένα δωμάτιο έρευνας και εκπαίδευσης στην ομοσπονδία, για να αξιοποιηθεί το υλικό στα πλαίσια έρευνας και εκπαίδευσης. Υπάρχει ένα όμορφο λογισμικό και πρέπει να αξιοποιηθεί για εκπαιδευτικούς και ερευνητικούς σκοπούς και από τους διαιτητές και από τους προπονητές. Τη χρήση την έχει η ομοσπονδία».

Για το πόσος χρόνος χρειάζεται για την τοποθέτηση του VAR σε ένα γήπεδο: «Όταν αποφασίστηκε να γίνουν παιχνίδιατης ΑΕΚ και του Παναθηναϊκού στη Ριζούπολη, ήταν η πρώτη φορά που έπρεπε να γίνει αυτή η διαδικασία. Έχουμε την τύχη να έχουμε την ισπανική εταιρία που έχει μεγάλη εμπειρία και γνωρίζει αυτά τα θέματα. Διαθέτει την ευελιξία να βοηθάει πάρα πολύ για να λυθούν, κάτι που θα ήταν μια πολύ δύσκολη διαδικασία αν δεν υπήρχε η εμπειρία.

Ζητήθηκε από την Cosmote να μπει το σχετικό κύκλωμα, δεν ήταν στη σύμβαση. Έγιναν οι συνεννοήσεις με τη FIFA, όταν αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθεί η Ριζούπολη. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα κάναμε όσα έπρεπε για να εγκριθεί το γήπεδο από τη FIFA. Η διαδικασία είναι ότι πρέπει να πάρεις πιστοποίηση από τη FIFA ότι το γήπεδο είναι κατάλληλο για VAR, πρέπει να γίνει ένας δοκιμαστικός αγώνας, να ελέγξει τα βίντεο και να δώσει τη σχετική άδεια. Δεν ξέρεις πόσο χρόνο μπορεί να πάρει κάτι τέτοιο. Οργανώσαμε όλες τις διαδικασίες πολύ γρήγορα, όπως πρέπει, είχαμε την τύχη να τα καταφέρουμε και να εγκριθεί από τη FIFA. Είναι μια βαριά διαδικασία που δεν είναι εύκολο να γίνεται».

Για την εικόνα με το φαγητό το βαν του VAR: «Είναι καταγεγραμμένα τρία ζητήματα που κανένα δεν είναι τεχνικό. Το θέμα του «Γ. Καραϊσκάκης» που αναλύσαμε πριν. Το δεύτερο αφορά μια viral εικόνα με μια πρίζα, που έγραφε “προσοχή μη βγει, γιατί είναι το VAR”. Δυστυχώς, σε κάποια γήπεδα έχουμε μια πρίζα στη διάθεσή μας και όλα να τρέχουν από εκεί. Έχει συμβεί σε αγώνα χάντμπολ με την παραγωγή του αγώνα. Η πραγματικότητα είναι πως αν είχε βγει αυτή η πρίζα θα είχαμε ένα πολύ χειρότερο περιστατικό. Όσο για το θέμα με τα σουβλάκια, πρόκειται για τη μοναδική ανακοίνωση που έχουμε βγάλει μέχρι τώρα. Είναι μια διαδικασία παραγωγής πολλών ωρών, κάποιες φορές εκτός Αττικής, στο πλαίσιο αυτό φροντίζουμε για το φαγητό τους. Ήρθε το φαγητό καθυστερημένα σε αυτόν τον αγώνα. Παρέλαβε το φαγητό ο τεχνικός διευθυντής που συντόνιζε τα συνεργία. Σε αυτά τα τρία δευτερόλεπτα είχαμε την ατυχία να βγει το πλάνο. Είδατε τι έγινε μετά από αυτό. Μακάρι τα τεχνικά προβλήματα που θα έχουμε στο πρότζεκτ να περιοριστούν σε αυτό. Είναι δύσκολο έργο, το υλοποιήσαμε και είμαστε περήφανοι για αυτό. Είναι δημόσιο έργο που έχει εκτελεστεί σε χρόνο ρεκόρ, τόσο σε οικονομικό, σε επιχειρησιακό και τεχνικό επίπεδο έχουμε πάρει συγχαρητήρια από τη FIFA. Εγγράφως έχει χαρακτηρίσει εντυπωσιακό το ελληνικό ματς σέντερ και στον επιτόπιο έλεγχο μας είπε ότι είναι ίσως από τα καλύτερα στον κόσμο».

Πηγή: sport-fm.gr